Co se pod mým vedením na kraji povedlo?
Například:
- významně zvýšit investice v dopravě, kdy v posledních osmi letech dáváme do rekonstrukcí a oprav krajské silniční sítě 3 x více, než tomu bylo v předchozích obdobích
- zvládl jsme náročný tendr na dodavatele služeb ve veřejné dopravě na deset let¨
- zcela jsme obměnili vozový park ve veřejné autobusové dopravě
- v následujících letech je kromě desetileté smlouvy na zajištění veřejné dopravy v kraji smluvně zajištěna ze 70 % i obměna vlakových souprav
- do každé z krajských nemocnic investujeme alespoň 1 miliardu korun ročně
- rozšiřujeme objem i kvalitu sociálních služeb
- umíme efektivně využívat sdružené finanční prostředky státu, kraje a obcí a realizovat tak projekty, na které by samostatné rozpočty jednotlivých samospráv nestačily, a tak rychleji rozvíjet řadu oblastí v kraji
- investujeme do modernizace školy
- a v neposlední řadě jsem kraj provedl řadou nepředvídatelných mimořádných událostí posledních let, jichž nebylo málo (epidemie, uprchlická krize, energetická a hospodářská krize…), bez větších problémů, s vyrovnaným rozpočtem, bez omezení plánovaných investic a rozvoje kraje ve všech kompetencemi svěřených oblastech veřejného života. Nebrečeli jsme, nečekali jsme na to, až nám pomůže stát a problémy jsme řešili v rámci svých možností tak, abychom neomezili rozsah a kvalitu zabezpečovaných služeb pro naše občany.
Stále politiku vnímám jako službu veřejnosti, jejímž hlavním úkolem je řešit problémy obyvatel našeho kraje, naší země. A já jsem zvyklý sloužit veřejnosti.
V čem mi pomohlo být kromě hejtmana i senátorem?
- Pro projednání s ministrem dopravy a premiérem zamezení odkladu investice do stavby obchvatu Náchoda či urychlení zahájení výstavby D35 na území našeho kraje. Rovněž obchvat Rychnova nad Kněžnou bude díky mým aktivitám realizován dle plánu.
- Při zajišťování významných státních investic do železniční sítě v našem kraji, kdy mnozí slibovali, ale já jsem vytáhl konkrétnosti ze šuplíku a po mnoha jednáních s ministrem dopravy i Správou železnic dosáhl realizace potřebných studií (např. Vysokovská spojka) a dnes se blížíme k definitivnímu rozhodnutí o realizaci záměru vysokorychlostního spojení Praha směr HK/Pardubice s cílem dojezdu z HK do Prahy do půl hodiny. Což současně znamená řadu dalších investic do modernizace našich regionálních tratí.
- Také při projednávání investic a dodržení vládního memoranda ve vztahu k rozvoji průmyslové zóny v Kvasinách a zejména pak související modernizaci Rychnovské nemocnice jsem úspěšně využil možnosti svého působení jak ze strany hejtmana, tak senátora.
- S ministrem kultury, jsem dojednal konkrétní možnosti čerpání finančních prostředků v souvislosti s finálovou účastí Broumova v soutěži Hlavní evropské město kultury, ale jednám s ním také velmi intenzivně v souvislosti s odkupem Národní památky – zámku v Novém Městě nad Metují ze strany státu (z důvodu avizovaného záměru jeho prodeje současnými majiteli), který by zabezpečil i jeho přístupnost veřejnosti a jeho další údržbu i rentabilní provoz i v budoucnu.
- Moje iniciativa a jednání s konkrétními ministry také napomohla docílit od státu podporu snahy města Jaroměře zachránit Pevnost Josefov. Nebo iniciovat na půdě Senátu PČR diskusi se zemědělci k aktuálním problémům národní zemědělské politiky či zajistit společně s předsedou Senátu obnovu systémového financování činnosti vodních záchranných služeb a mnoho dalšího.
Politika z mého pohledu není o značkách, ale o společné diskusi a kompromisech, které vedou k vyřešení problému většiny nikoliv ambicí jedince.
Proč a s kým letos do voleb
Letos jsem se kromě obhajoby svého senátorského mandátu stal lídrem společné kandidátky za ODS, KDU-ČSL a Východočechy. Cením si spolupráce s kolegy jako je Pavel Bělobrádek a Martina Berdychová, kteří mají stejně jako já nejen regionální znalost, ale současně i zkušenost z celostátní politiky, což je pro prosazování zájmů kraje a systémová řešení velkou devizou.
Společným jmenovatelem pro naši spolupráci je i nadále otevřená politika, transparentnost, odpovědné hospodaření s důrazem na hledání úspor především v provozu a nárůst skutečných investic.
A mou osobní ambicí je i nadále co nejefektivněji využívat své schopnosti k využití možností z obou mandátů pro smysluplná a účelná řešení či urychlení vyřešení konkrétních problémů v oblastech veřejného života. Slíbit cokoliv dokáže kdokoliv, ale jenom skutečný lídr to dokáže prosadit a zrealizovat.
Několikaletou praxí jsem si ověřil, že propojení regionální a celostátní politiky je prokazatelnou výhodou a pro řešení problémů regionu i těch, které jej přesahují, dává smysl.