✒Jak jsem již uvedl ve včerejších příspěvcích – po úspěšném autobusovém tendru se nám po téměř dvouletém vyjednávání podařilo smluvně ztvrdit také nové podmínky a dodavatele služeb v oblasti veřejné osobní vlakové dopravy na příštích 10 let v našem kraji. Staly se jím České dráhy a.s.
♂Rád bych teď shrnul NEJDŮLEŽITĚJŠÍ FAKTA NOVÉ SMLOUVY a snad tak zodpovím i některé opakující se dotazy.
VÝBĚR DRÁŽNÍCH DOPRAVCŮ kraj zahájil v roce 2019, kdy zastupitelé schválili uzavření smlouvy přímým zadáním. Kraj poté oslovil 31 dopravců. Z nich pět předložilo konkrétní nabídky, o kterých kraj s dopravci jednal. Po vyhodnocení předložených nabídek se jednání zúžilo na dvě společnosti. S Českými drahami a společností GW Train Regio kraj následně intenzivně jednal s cílem uzavření smluv. Po vyhodnocení všech hledisek budou nakonec na většině území Královéhradeckého kraje zajišťovat ČESKÉ DRÁHY A.S., jejichž nabídka byla z pohledu kvality poskytovaných služeb nejvýhodnější.
V rámci plnění smlouvy kraj u ČD objedná 58 milionů vlakokilometrů za 9,3 miliardy korun, které bude financovat spolu se státem. Budou nasazeny ČTYŘI DESÍTKY NOVÝCH NÍZKOPODLAŽNÍCH VOZŮ. OMLAZENÍM PROJDE až 70 % VŠECH VLAKŮ nasazených v KHK.
Nasazeno bude 7 NOVÝCH ELEKTRICKÝCH JEDNOTEK RegioPanter, jejichž výrobcem je Škoda Transportation. Na neelektrifikovaných tratích to bude 33 NOVÝCH DVOUČLÁNKOVÝCH SOUPRAV od polské společnosti Pesa. VŠECHNY NOVÉ VLAKY budou BEZBARIÉROVÉ, v létě v nich bude příjemně díky KLIMATIZACI, připojení k internetu umožní palubní WI-FI a nebudou chybět například ani ZÁSUVKY PRO DOBÍJENÍ drobné elektroniky. MODERNIZACÍ PROJDE I VĚTŠINA STÁVAJÍCÍCH VOZIDEL, která nabídnou nové služby, např. wi-fi připojení.
Přijetím smluvních podmínek, které kladou velký důraz na MODERNIZACI a NÍZKOPODLAŽNOST vlaků, se tak ČD zavázaly investovat více téměř 4 mld korun do modernizace svého vozového parku.
Vyjednávání trvalo dlouho, ale chtěli jsme mít dopředu vydefinováno, pokud možno vše, co „by se mohlo stát“ včetně možného následného řešení, abychom v průběhu nebyli zaskočen. Ve smlouvě jsou tak JEDNOZNAČNÁ PRAVIDLA PRO KONTROLU PLNĚNÍ VEŘEJNÉ SLUŽBY, ukazatele kvality, přesnosti a spolehlivosti. V případě jejího nezajištění má kraj možnost vystavit sankce. SMLOUVA UMOŽŇUJE REAGOVAT NA ZMĚNU PŘEPRAVNÍCH POTŘEB v našem kraji v době jejího trvání navýšením či snížením objednávaného počtu vlakokilometrů až do výše 20 % oproti výchozímu rozsahu dopravnímu výkonu.
Nové smluvní podmínky zahrnují i VYŠŠÍ INFORMOVANOST A BEZPEČNOST CESTUJÍCÍCH. ČD budou nadále zapojeny do IDS IREDO a kraj souhlasil i s ponecháním tarifu dopravce. Cestující tak bude mít MOŽNOST ZVOLIT SI TARIF PODLE SVÉHO VÝBĚRU a nadále využívat všechny výhody. Zároveň bude možné při cestování drážními dopravci po celé ČR využít státní jednotný tarif.
NASAZENÍ NOVÝCH VLAKŮ: v roce 2024 dopravce nasadí sedm nových elektrických jednotek, které budou zajišťovat přepravu na trase Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové – Týniště nad Orlicí. V případě dokončení plánované elektrizace tratě do Solnice budou elektrické jednotky zajíždět do Rychnova nad Kněžnou, do té doby budou obsluhovat úsek Týniště nad Orlicí – Choceň. Nové motorové jednotky (16 kusů) dopravce nasadí na spoje jedoucí z Hradce Králové do Svobody nad Úpou a Broumova a na spoje z Trutnova přes Starou Paku, Chlumec nad Cidlinou do Kolína.
Následující rok dráhy nasadí deset motorových jednotek, které zajistí přepravu na trase Hradec Králové – Doudleby nad Orlicí – Letohrad/Rokytnice v Orlických horách. V roce 2026 začne jezdit sedm motorových jednotek na trase Náchod – Týniště nad Orlicí – Choceň a Starkoč – Broumov.
NOVÁ SMLOUVA začne platit OD LETOŠNÍ PROSINCOVÉ ZMĚNY JÍZDNÍCH ŘÁDŮ.
♂Kdy mimo jiné od prosince 2021 nabídneme:
➡každou hodinu spojení z Broumova, Hronova a Náchoda do Prahy, a to jen s jedním přestupem (ve Starkoči nebo Hradci Králové).
➡každé dvě hodiny přímé spojení pro 40 000 obyvatele náchodského regionu (Broumov, Meziměstí, Teplice nad Metují, Hronov, Náchod) do Hradce Králové
➡každé dvě hodiny přímé spojení z Hradce Králové do Svobody na Úpou.
Od prosince 2025 zajistíme přímé spojení z Hradce Králové do Rokytnice v Orlických horách.
Po elektrizaci železniční tratě z Týniště nad Orlicí do Solnice zajistíme přímé spojení z Hradce Králové do Rychnova nad Kněžnou.
Závěrem CHCI MOC PODĚKOVAT VŠEM KOLEGŮM Z ODBORU DOPRAVY, KTEŘÍ TRÁVILI NESČETNĚ HODIN NA PŘÍPRAVĚ VŠECH PODKLADŮ A JEDNÁNÍ, PRÁVNÍKŮM I VŠEM KOLEGŮM, KTEŘÍ SE NA JEDNÁNÍ A ŘEŠENÍ JEDNOTLIVÝCH KAPITOL PODÍLELI. MOC DĚKUJI!
DĚKUJI ŘEDITELI ČD Ivanu Bednárikovi a jeho náměstku pro osobní dopravu Jiřímu Ješetovi, za konstruktivní přístup k jednáním – nebylo to jednoduché, ale oceňuji aktivní snahu nalézt shodu! Těším se na spolupráci!
♂A hlavně věřím, že nové smluvní podmínky v praxi ocení zejména cestující!