Mgr. Martin Červíček, brig. gen. v. v.

Kde je vůle, tam je cesta

hejtman Královéhradeckého kraje
senátor Parlamentu ČR za Náchodsko

Co týden dal anebo vzal?


‍♂Z dnešního zasedání asociace krajů s vládou bylo z mého pohledu nejzásadnější projednání další strategie existence míst pro registraci uprchlíků (KACPU), energetické téma, sociální a zdravotní péče a rozpočet – respektive předpokládané objemy financí pro strategické oblasti jako je například doprava apod.
✍Vzhledem ke snižujícímu se počtu nových uprchlíků navrhuji, aby od srpna došlo k rozdělení činností nyní sdružených v KACPU na dílčí příslušné subjekty – OAMP, PČŘ, které začnou úřadovat v běžném režimu svých institucí. Klesá i objem poskytovaných dávek humanitární pomoci (z cca 400 tisíc registrovaných uprchlíků je poskytována zhruba 80 tisícům) a zvyšuje se počet zaměstnaných uprchlíků (evidováno cca 90 tisíc zaměstnaných). Současně se po 5 měsících pro uprchlíky zpřísňuje dosavadní režim. Například zdravotní pojištění získávají uprchlíci po uplynutí této doby jen pokud pracují nebo jsou uchazeči o práci – tedy po 5 měsících se v rámci zdravotního pojištění přechází do stejného režimu, jako mají občané ČR. Podobně je tomu i s financováním podpory ubytování. U zápisu do škol bylo zhruba 40 tisíc ze 75 tisíc dětí, což svědčí o tom, že se po bezprostřední pomoci většina uprchlíků vrací nebo bude chtít vrátit zpátky na Ukrajinu.
⛽Velmi podrobně jsme byli seznámeni s průběhem dosavadních jednání o zajištění energetických zdrojů. Každý den dochází k více než dvojnásobnému doplnění zemního plynu oproti každodenní spotřebě tak, aby jeho zásobníky v ČR byly naplněny na maximum. Také bylo již podepsáno několik dohod pro naplnění terminálu v ostatních zemích pro potřebu Česka. Premiérem jsme byli ujištěni, že z hlediska zemního plynu je následující zima zabezpečena už nyní, a to i kdyby došlo k úplnému přerušení dodávek.
Díky tomu, že využíváme různé zdroje a cesty dopravy ropy a ropných produktů jsou zajištěné způsoby jejich přísunu i na celou následující zimu. Existuje samozřejmě i plán opatření a úspor k efektivnímu nakládání se zásobami (například omezení plynových elektráren apod). Pokud by mělo dojít k zásadnímu přerušení dodávek, vyrobit dostatek elektřiny umíme.
Pro občany ČR je připraven úsporný tarif (snížení cen příspěvkem státu, bude upřesněno, ale předpoklad je 20 tisíc ročně na domácnost)
Nejen finančně prostřednictvím různých dotačních výzev, ale i jednoduššími podmínkami povolení, nebo termíny pro poskytnutí dotace konkrétním lidem apod. bude podporována fotovoltaika a obnovitelné zdroje. A v neposlední řadě jsme probrali způsoby nákupu energii pro veřejné instituce, neboť na burze se v současné době prakticky neobchoduje.
Na poskytování sociální péče v krajích bude ze státního rozpočtu doplněno cca 3,2 miliardy. Tedy konečně můžeme být v klidu, že v krajích vše zvládneme do konce roku ufinancovat. Všichni hejtmani jsme opakovaně upozorňovali na problémy se zajištěním primární lékařské péče (praktici, zubaři, pohotovostní péče). A přestože nepochybuji, že mohou existovat rozdílné pohledy na jejich řešení, myslím si, že se bude muset začít diskutovat a systémově nastavit přesnější podmínky pro provozování praxí v návaznosti na platby zdravotních pojišťoven. Například stanovení minimálního počtu pacientů pro tyto obory, neboť z mnoha důvodu moc nevěřím na všespásné řešení typu “musíme mít více lékařů”. Proto jsme my hejtmani vyzvali ministerstvo zdravotnictví k dalším jednáním o problému nedostatku ordinací v některých regionech. Znovu jsme diskutovali o centralizaci hygienických služeb, jíž jsem dlouhodobě hlasitým kritikem. Také další kraje s tímto záměrem ministra nesouhlasí.
V rámci projednávání rozpočtu na příští rok, bylo jednou ze zásadních položek čerpání financí z národního programu obnovy, které bude stěžejní pro investice v regionech. Přičemž výstup je takový, že kraje dostanou na dopravní infrastrukturu slibovaných 6 miliard ze SFDI (dokonce by v tomto fondu, díky různým zdrojům včetně evropských peněz mohl být příští rok rekordní finanční objem pro ČR a mohlo by se tak do silnic a železnice investovat co nejvíce).