Mgr. Martin Červíček, brig. gen. v. v.

Kde je vůle, tam je cesta

hejtman Královéhradeckého kraje
senátor Parlamentu ČR za Náchodsko

Co týden dal anebo vzal?


‍♂Mezi hlavní body dnešního zasedání Rady Asociace krajů ČR v Praze patřilo projednání případného návrhu na změnu rozpočtového určení daní pro kraje (RUD), pro níž jsou zásadní nejenom kritéria, ale i vedlejší příjmy (jako například ty z fondu SFDI – 6 mld pro kraje, které by ale neměly být vnímány jako součást RUD, ale jsou de facto přiznaným podílem státu na řešení svého dluhu na opravách a rekonstrukcích krajské dopravní infrastruktury, jež krajům předal z velké části v havarijním stavu v důsledku dlouhodobě podfinacované údržby). Nejdůležitější je však změna/navýšení procentuálního podílu ze stávajících 9,74 % na 11 %, což s ohledem na mou zkušenost z parlamentu je takřka nesplnitelný úkol.
Pobrali jsme také závěry z jednotlivých komisí například v oblastech dopravy, sociálních věcí, zdravotnictví a bezpečnosti.
Projednali jsme pozici krajů při řešení energetické krize, kdy jsme vládu zhruba před měsícem vyzvali k zásadním opatřením v zastropování cen energií pro zajištění služeb veřejného sektoru a řešení situace v průmyslu.
⚖Diskutovali jsme připomínky k připravované legislativě LEX Ukrajina IV, a to zejména nutnost sjednocení náhrad po 5 měsících, zpřísnění podmínek pro uprchlíky například z hlediska dodržování pravidel platných v ČR viz hlášení změn v pobytu, školní docházka apod. A já hlasitě dodávám, že už je potřeba změnit i systém registrace apod.)
AK ČR jsem k projednání předložil požadavek na navýšení limitu výjimek ze zákazu veřejné podpory „de minimis“ neb obce potřebují mít možnost jí čerpat (například pro investiční výstavbu – dostupné bydlení…), ale stávající limit jim na vyrovnání rozdílu inflačních cen a vlivů změn geopolitické situace nedostačuje. Důvodem vlastního omezení výše podpory je obava z maření hospodářské soutěže (veřejná podpora je v EU zakázaná). Evropská legislativa umožňuje pouze výjimky jako tzv. “de minimis”, která stanovuje dle platného nařízení od roku 2013 limit 200 tis. EUR.
Prvním krokem k řešení, které lze a je třeba uplatnit, je tedy zvýšení limitu výjimky ze zákazu veřejné podpory, a to (dle výsledků konzultace Evropské komise) na výši 500 tis. EUR, jak bylo v mnou předloženém návrhu také uvedeno.
Děkuji kolegům hejtmanům za schválení, na jehož základě můžeme vládu nutit k jeho projednání v EU.