Mgr. Martin Červíček, brig. gen. v. v.

Kde je vůle, tam je cesta

hejtman Královéhradeckého kraje
senátor Parlamentu ČR za Náchodsko

Co týden dal anebo vzal?


Spolupráce našeho kraje s Dolnoslezským vojvodstvím má svou již několikaletou tradici, a kromě oblastí jako je například rozvoj cestovního ruchu, se největší objem této spolupráce odehrává především v oblasti dopravy. Rád jsem proto dnes v Hronově přivítal účastníky konference věnované projektu přeshraniční spolupráce spolufinancovaného EU, díky němuž jsme v předchozím programovacím období zvládli mnoho společných realizací – například v oblasti dopravních staveb to bylo za více jak 435 milionů korun.
A jenom díky úsilí našeho kraje se podařilo iniciovat opakované zařazení tohoto programu Interreg do seznamu projektů ministerstva pro místní rozvoj, které budou vypsány pro nadcházející programové období čerpání prostředků EU.
Na konferenci, jež byla určena zejména pro zástupce samospráv měst a obcí v příhraničních oblastech spadajících do účinnosti programu, zazněly informace o realizovaných či rozpracovaných projektech z předchozího období trvání programu, a to zejména v oblastech železniční, silniční i cyklistické dopravy, stávající priority a připravené projekty do dalšího období obou zemí, a v neposlední řadě také předpoklad objemu alokovaných peněz v zmíněném programu i podmínek pro jejich čerpání.
‍♂K tomu nejdůležitějšímu, co bylo prezentováno nepochybně patří:
Záměr české i polské strany o rozšíření dosavadních přeshraničních železničních spojení (četnosti spojů, rozšíření jejich provozu i na mimosezónní období …). Ve stádiu přípravy je nové spojení HK – Meziměstí – Wroclaw, kde má HKH ambice prodloužit jej až do Pardubic, ale nejprve je nutné dohodnout se na dopravci, neboť česká strana zatím nedisponuje potřebnou kapacitou vozů, které by splňovaly požadavky přeshraniční dopravy.
Také výstavba vysokorychlostní tratě už nemusí být jen pouhá představa. Na základě výsledků výkladové studie, ministři dopravy obou zemí doporučili vést VRT Praha – Wroclaw přes Hradec Králové, a byla také podepsána smlouva mezi ČR a PR o vzájemné spolupráci při realizace této výstavby, k čemuž v současné době probíhá studie proveditelnosti.
V souvislosti s přípravami na výstavbu VRT jsou ale připraveny také investiční záměry na konvenčních tratích, jako například: vyvedení VRT do HK a zdvojkolejnění na Českou Skalici, na níž by následně měla navazovat Vysokovská spojka směrem na Náchod. Současně se předpokládá, že bude elektrifikována trať z Jaroměře na Trutnov. Záměr zahrnuje rovněž modernizaci tratě do Svobody nad Úpou i tratě Trutnov – Lubawka, s investičními akcemi se počítá i na tratích z Náchoda severním směrem.
V rámci přeshraniční spolupráce mezi Královéhradeckým krajem a Dolnoslezským vojvodstvím je dále v zásobníku nachystáno 200 projektů dopravních staveb za cca 10 mld korun v oblasti Krkonoš, Broumovska-Náchodska a Orlických Hor, přičemž řada z nich je již ve značné míře rozpracování. Prezentovány byly i připravované cykloprojekty Labská stezka, Kladská stezka, Okruh Rozkoš, stezka Příhraniční, cyklostezka Broumov – Police nad Metují.
Všechny uvedené záměry jsou v tuto chvíli indikativního charakteru, realizace bude záviset na reálné alokaci finančních prostředků, a to nejenom v programu Interreg, ale i v dalších – jako je například národní program IROP apod. Prioritu dostanou projekty s největší mírou připravenosti.
‍♂Pro polské kolegy jsem stručně shrnul i aktuální rozpracovanost klíčových dopravních staveb v našem kraji, kterými je zahájení výstavby D35 Z HK do Jičína a bude klíčovým spojením do Krkonoš i přeshraničním spojením. Dále pak zbývající úseky D11, kdy úsek Trutnov – státní hranice bude zahájen 2023, vlastní stavba pak proběhne v letech 2024 – 2026. Na úseku Jaroměř – Trutnov začne archeologický průzkum v roce 2024 a vlastní stavba je plánována v letech 2025-2026. Cílem ŘSD pak je co možná nejvíce dohnat aktuální časovou prodlevu. Než však budou dokončeny všechny úseky, jsou pro odlehčení a zvýšení plynulosti i bezpečnosti dopravy v našem kraji neméně důležité stavby obchvatů měst – Nová Paka a Jaroměř byly nedávno zahájeny. Obchvat Jaroměře (předpoklad ukončení je v roce 2024) se napojí na stávající obchvat České Skalice a zbývá obchvat Náchoda, který bude v návaznosti na obchvat České Skalice tvořit nejenom určitý bypass v době, kdy budou Poláci se svou S3 již na státní hranici, ale svůj význam bude mít i po dokončení všech úseků D11 v našem kraji, zejména s ohledem na další plánovaný silniční tah na polské straně směrem na Náchod.
Nad rámec Česko-polské spolupráce jsem také informoval o tom, že pro rok 2023 plánuje kraj investice do dopravní infrastruktury cca ve výši 1,3 mld korun.
V závěru jsem připomněl, že doposud byl Královéhradecký kraj druhým nejúspěšnějším krajem v čerpání dotačních peněz z programů EU, a vyzval jsem tedy všechny přítomné zástupce samospráv, aby se v rámci naznačených možností, například i právě v rámci programu Interreg, věnovali projektům s ohledem na to, aby byly schopny dostát programem stanoveným podmínkám a města i obce mohly alokované prostředky využít v co možná největší míře.
Poděkoval jsem organizátorům konference, kterými byly Novum – evropské uskupení pro územní spolupráci a Euroregion Glacensis, starostovi města Hronova za poskytnutí zázemí pro uspořádání této akce, polským partnerům za spolupráci i potvrzení jejího pokračování a všem prezentujícím partnerům za ucelené informace k jednotlivým oblastem.