Mgr. Martin Červíček, brig. gen. v. v.

Kde je vůle, tam je cesta

hejtman Královéhradeckého kraje
senátor Parlamentu ČR za Náchodsko

Co týden dal anebo vzal?


Nedílnou součástí krajské silniční sítě, a tedy i jejích oprav či rekonstrukcí jsou mosty. Když jsem se před šesti lety začal oblasti dopravy na kraji věnovat, čekal mne hned na počátku jeden dlouhodobě zanedbávaný a neřešený problém v souvislosti s mostem ve Svinarech, na jehož místě, ale díky tomu, že jsem zvyklý problémy řešit a dotahovat věci do konce, naštěstí už několikátým rokem stojí most nový.
Stav 872 mostů v našem kraji pravidelně kontrolujeme, a po 50 letech služby se 3 z nich, tzv. „polské mosty“ na komunikaci II/296, dostaly do kategorie havarijní stav, po jehož přesném posouzení jsme se rozhodli, jak z hlediska časového, technologického i ekonomického, postavit namísto nich mosty nové.
‍♂Také tentokrát šlo o velkou výzvu, a to hned z několika důvodů. Všechny tři jsou na jedné, navíc frekventované neobjízdné silnici mezi Horním Maršovem a Pecí pod Sněžkou, a bylo třeba tedy zachovat dopravní dostupnost vybudováním mostních provizorií, přes která jezdila vozidla po dobu stavby kyvadlově. Kromě zajištění financí na realizaci, přesné naplánování jednotlivých etap a výběru zhotovitele nás také čekalo mnoho dalších jednání jako například s KRNAPem, který nám vymezil přesné hodinové rozpětí, kdy můžeme práce na stavbě realizovat. A aby toho nebylo málo, v letošním roce započala válka na Ukrajině, která způsobila mimo jiné i nedostupnost některých na stavbu nasmlouvaných materiálů.
Stavební práce na mostech začaly v květnu 2021, a přestože ještě finišují zbylé úpravy, jejichž termín dokončení ale závisí na počasí, s potěšením a velkou úlevou jsem se dnes přijel podívat na uvedení zmíněné silnice včetně všech třech nových mostů do provozu. Mostní provizoria budou odstraněna nyní v následujících dnech, již za plného provozu.
Mosty mají zcela novou ocelobetonovou konstrukci o jednom mostním poli s betonovými opěrami a založením. Konstrukce nosníků jsou z patinujicí oceli, která nevyžaduje povrchovou úpravu v průběhu životnosti, takže nebude nutné provádět údržbu nad řekou, kde se vyskytují chránění živočichové. Zároveň mosty již nemají středové pilíře v korytě toku řeky Úpy. Samozřejmostí je zajištění řádného odvodnění a modernizace zádržných systémů.
Zmíněná rekonstrukce/výstavba tří zmíněných mostů je letošní nejnákladnější silniční stavbou kraje. Kompletní přestavba mostů a opravu přilehlých silnic stálá 187 milionů korun včetně DPH. Kromě financí z krajského rozpočtu se na investici podílel také Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Do oprav a rekonstrukcí silnic druhých a třetích tříd včetně mostů letos kraj investoval přes 1,2 miliardy korun.