Mgr. Martin Červíček, brig. gen. v. v.

Kde je vůle, tam je cesta

hejtman Královéhradeckého kraje
senátor Parlamentu ČR za Náchodsko

Co týden dal anebo vzal?


‍Z programu dnešní schůze Senátu PČR patřilo k nejdůležitějším bodům schválení usnesení, jež zavazuje jednat o zásadních změnách návrhu nového emisního standardu pro automobily Euro 7, jenž obsahuje nová pravidla, která by měla být účinná od 1. července 2025 pro nová lehká vozidla (automobily a dodávky) a 1. července 2027 pro nová těžká vozidla (nákladní automobily).
Pokud by byla přijata v současné podobě, mohla by zásadním způsobem ohrozit budoucnost automobilového průmyslu v ČR a způsobit vážné ekonomické i sociální dopady.
‍♂Proto jsem hlasoval pro usnesení, podporující postoj vlády ve smyslu nutnosti zásadních změn níže uvedených pravidel, kdy současný návrh:
zpřísňuje mezní hodnoty emisí jak u nákladních automobilů a autobusů, tak i u osobních automobilů a dodávek; v případě těžkých vozidel a autobusů návrh rovněž stanovuje nižší mezní hodnoty emisí, než jaké jsou stanoveny v současné normě Euro VI; stanoví se mezní hodnoty pro dříve neregulované znečišťující látky, jako jsou emise oxidu dusného (N2O) a formaldehydu (HCHO); mezní hodnoty u znečišťujících látek budou nově stanoveny i pro start za studena, a i pro kratší jízdy (cca 55 km);
rozšiřuje mezní podmínky pro emisní zkoušky vozidel (tj. jízdní a povětrnostní podmínky, za nichž jsou emisní zkoušky platné);
zavádí hodnocení mezních hodnot pro emise tuhých znečišťujících látek z brzd a pneumatik;
zpřísňuje požadavky na životnost vozidel (u osobních na dvojnásobek, tj. 200 tis. Km a 10 let); podobně i u autobusů a nákladních automobilů);
stanovuje minimální výkonnostní požadavky na životnost baterií v elektromobilech;
lehká i těžká vozidla by měla být vybavena palubním systémem sledování emisí a palubním zařízením pro monitorování spotřeby paliva a/nebo energie;
komise by měla být zmocněna k přijímání prováděcích aktů, kterými by došlo k doplnění řady aspektů nové emisní normy (pravidla zkoušek, metod měření výfukových emisí, emisí částic z brzd či pneumatik).
‍♂Přičemž záměr a potřebu snižování emisních limitů nezpochybňuji, ale současný návrh nerespektuje reálné cíle a termínové možnosti v kontextu skutečné ne/připravenosti Evropy. V tuto chvíli lze například téměř s jistotou říci, že v Evropě neexistuje automobilka, která je schopna podle všech těchto podmínek vyrobit auto.