Mgr. Martin Červíček, brig. gen. v. v.

Kde je vůle, tam je cesta

hejtman Královéhradeckého kraje
senátor Parlamentu ČR za Náchodsko

Co týden dal anebo vzal?


CO TÝDEN DAL ANEBO VZAL?!
Pondělí
…sváteční den patřil velikonoční pomlázce, na kterou jsem se s Toníkem zodpovědně připravili, abychom i svým dílem přispěli k udržování tradic :-), ale hlavně jsme si užili společný čas, který nám prodloužený víkend „nadělil“

Úterý
…pracovní týden jsem zahájil řadou operativních schůzek, například s náměstkem pro školství nebo s ředitelkou EUC klinik v Hradci, Pardubicích a Přelouči – Petrou Mrázovou
…setkal jsem se též s Borisem Šlosarem, zástupcem managementu České pošty, k rušení 16 poboček v našem kraji. Většina jeho argumentů zazněla již v předešlých dnech i ve veřejném prostoru, nicméně na cokoliv dalšího, kromě obehrané písničky o potřebě zrušit 300 poboček, jsem nedostal smysluplnou odpověď. Jako například k tomu, zda máme zpracovanou představu o fungování České pošty v dalších 10 letech, kdy mi nestačí prezentace o pár snímcích, ale očekával bych analýzu, na jejím základě postavenou koncepci, alternativní návrhy činnosti a agend, do nichž by se rovněž měla nemalou měrou promítnout digitalizace atd. Nebudeme-li znát, jaké agendy se v návaznosti na využívání moderních technologií zruší, jaké služby, v jakém rozsahu a četnosti chceme, aby nadále Česká pošta poskytovala, a to i s ohledem na modernizační plán komunikace při naplňování stanovených kompetencí pro stát – potom je bezhlavé rušení poboček jen nekoncepčním krokem, který systémově ve fungování této instituce nevyřeší téměř nic. Zarážející pro mě je, že ministr vnitra nedonutil již v loňském roce, před spuštěním záměru rušení 300 pobočce, management České pošty připravit komplexní strategii dalšího fungování a stabilizace pro střednědobé období 5-10 let. Nesouhlasím s tím, že řešení situace je čistě v kompetenci managementu ČP. Lídrovskou a politickou odpovědnost za takové zásadní změny v institucích státní správy má ministr příslušného resortu, a musí je umět nejen odpracovat, ale také přesvědčivě vysvětlit.
…‍zúčastnil jsem se otevření nového školicího střediska dobrovolných hasičů s kapacitou 20 míst, jež vzniklo z bývalé kotelny u zámku v Bílých Poličanech. Na její přestavbě se finančně podílelo ministerstvo vnitra, Krajské sdružení hasičů KHK, které budovu nyní vlastní a kraj, který na ní v rámci dlouhodobé podpory hasičům přispěl již v minulosti 1,5 milionem korun a po domluvě s dobrovolnými hasiči doplatí i chybějících 700 tisíc korun. Letošní krajská dotace, ať už na novou techniku, práci s mládeží či vzdělávání v rámci činnosti dobrovolných hasičů dosáhne celkového objemu 37 milionů korun. Činnost v novém středisku zahájí hasiči ještě letos.

Středa
…po letech marných snah o naplnění vládního slibu vyplývajícího z memoranda o spolupráci mezi společností Škoda Auto, vládou České republiky a Královéhradeckým krajem ze dne 23. 3. 2015, zahrnujícího spoluúčast státu při financování tohoto záměru, se mi v díky neústupnosti a mnoha vyjednáváním s představiteli předchozí i současné vlády podařilo dosáhnout nejenom potvrzení slibu, potvrzení objem, ale konkrétního plánu čerpání státní finanční participace. Ve středu byly práce na rekonstrukci stávajícího pavilonu dětského oddělení, interny, gynekologie a porodnice a přístavbě nového pavilonu s urgentním příjmem a ambulantní péčí zahájeny. Náklady na realizaci projektu činí zhruba 880 milionů korun, přičemž stát přispěje 300 miliony korun (150 letos a 150 v roce 2024). Na vybavení v předpokládaném nákladu cca 450 mil korun, použije kraj 130 milionů z evropských dotací a jeho dodání bude předmětem samostatné soutěže. Sloužit pacientům začne zmodernizovaný i nový pavilon za 24 měsíců – tedy v průběhu roku 2025. Dalším krokem je stabilizace rozsahu poskytované zdravotní péče, a vzhledem k tomu, že Rychnovská nemocnice ji zajišťuje pro spádovou oblast s 80 tisíci obyvateli považuji za důležitou i transformaci do samostatné okresní nemocnice, jíž plánujeme v roce 2025.(více – viz můj středeční příspěvek)
…‍‍odpoledne jsem společně s náměstkem pro investice, náměstkyní pro sociální věci a kultury, radními pro zdravotnictví a pro regionální rozvoj, jednal se starosty obcí na Jičínsku. Zabývali jsme se bezpečnostními otázkami a investicemi do krajem spravované dopravní infrastruktury v této části regionu. Kraj plánuje v letošním roce investovat do oprav silnic 1,7 miliardy korun, přičemž na Jičínsku to bude v rámci osmi staveb. Probrali jsme též možnosti rozšíření stávajících krajských investic do modernizace Jičínské nemocnice ke zvýšení jejích parkovacích kapacit a hovořili jsme o spolupráci s obcemi při hledání nových lékařů.

Čtvrtek
…řídil jsem zasedání správní rady Správa železnic , které se tentokrát uskutečnilo na půdě Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzita Pardubice. Kromě hospodaření a zhodnocení činnosti jsme probírali i témata dopravní železniční konference, kterou zde univerzita ve stejný den pořádala. A v té souvislosti jsem připomněl, že pro zajištění odpovídající a požadované provozuschopnosti
i pro další plánovaný rozvoj (výstavba, modernizace, záměry VRT) považuji za absolutní prioritu zabezpečit z pohledu dlouhodobého horizontu předvídatelné finanční zdroje. Přičemž zásadní role má v tomto ministr dopravy a vláda. A jsem moc rád, že i v této ekonomicky složité době jsou finance do dopravní infrastruktury deklarovány v navýšeném objemu. Důležitá bude i role Správy železnic, která musí být schopná úspěšně investovat do koridorových a navazujících klíčových tratí, investice plánovat a koordinovat, aby nedocházelo k zbytečným komplikacím v železniční dopravě, zajistit opravy a modernizaci při provozuschopnosti železničních tratí a průběžně připravovat další rozvoj železnice s ohledem na plánované výstavby VRT. Vnímám, že management Správy železnice je tyto úkoly připraven plnit a správní rada k tomu plánuje využívat řadu kontrolních a řídících nástrojů, z nichž k nejvýznamnějším určitě patří hodnocení činnosti organizace a lidí odpovědných za fungování pomocí tzv. Klíčových ukazatelů výkonnosti, hospodaření včetně splnění provozních a investičních plánů, spolehlivost a propustnost železniční sítě.
Na druhou stranu na to, jak bude vypadat naše železnice, mají v různých souvislostech významný vliv také objednatelé a dopravci. Týká se to například rozsahu a financování objednávání železniční dopravy, plnění uzavřených smluv s ohledem na zajištění bezproblémovosti jednotlivých spojů, nasazování železničních jednotek, investic do železničních jednotek, ale i koordinace a obsazenosti železniční cesty, komunikace s veřejností, informovanost, plánování a koordinace železničních výluk a
sdílení dat o veřejné dopravě a opatření v jednotlivých regionech.
Osobně se pak nejvíce angažuji v rozvoji záměru realizace VRT ve Východních Čechách, které bude předcházet rozsáhlá modernizace do souvisejících regionálních železničních tratí v našem kraji.

Rychlodráha Praha – Hradec Králové – Wrocław postupně nabývá konkrétní podoby

Pátek
…pracovní cesta na Slovensko do Banskobystrického kraje při příležitosti setkání za účelem výměny zkušeností a projednání konkrétních možností spolupráce zemědělců obou našich regionů. Diskuse byla zaměřena především na předpokládaný vývoj evropské a národních zemědělských politik. Cestu jsem ale využil také k setkání se županem Lunterem, na němž jsme probrali možnosti spolupráce v oblasti školství, cestovního ruchu a kultury, abychom při pracovním setkání v červnu mohli podepsat smlouvy o jejích konkrétních krocích. Důležité bylo i probrat podporu Banskobystrického kraje kandidatuře Broumova na Evropské hlavní město kultury 2028 a jeden konkrétní projekt, který se společně pokusíme připravit.

Sobota, neděle
…‍‍‍trocha odpočinku s rodinou a také radost z postupu našich hokejistů do finále extraligy, které se zdálo být po předposledním nekonečném zápase a mnoha zdravotních indispozicích hráčů v našem týmu už téměř nedosažitelné. Gratuluji k úspěchu a pojďme do rozhodujícího boje spojit všechny fanouškovské síly, aby se jeden hokejový sen stal zase skutečností. Krásný týden ale přeji Vám všem, ať fandíte hokeji nebo čemukoliv jinému.