Mgr. Martin Červíček, brig. gen. v. v.

Kde je vůle, tam je cesta

hejtman Královéhradeckého kraje
senátor Parlamentu ČR za Náchodsko

Co týden dal anebo vzal?


Řada z Vás v posledních měsících patrně zaznamenala značné problémy ve veřejné vlakové dopravě, a to zejména z hlediska kapacity nasazovaných vlakových souprav v našem kraji – jako se tomu stalo například v pondělí, kdy na trati z Letohradu do HK byl vypraven vlak s poloviční kapacitou, než jaká je na této trati pro dané spoje smluvně požadována.
‍♂Děje se tak díky systémovému selhání Českých drah, a to nejenom v našem kraji, ale v celé republice. A to proto, že si ČD dopředu nenasmlouvaly předepsané opravy vlaků, a nyní nejsou schopny plnit své závazky.

To je pro nás nepřijatelné, a pokud nedojde k nápravě, budeme pokračovat v sankcích, které již za posledních sedm měsíců ze strany našeho kraje vůči ČD činí 25 milionů korun (zahrnují mimo jiné také další prohřešky dopravce oproti smlouvám, jako jsou například opakovaná zpoždění spojů apod.).

‍♂Mohu pochopit, že dopravce za určitých nepředvídatelných okolností, jako je aktuální porucha, sáhne k náhradnímu řešení. Může jím být souprava, která možná zcela nenaplní všechny parametry (typ, stáří), ale musí odpovídat požadované kapacitě. Není možné, aby cestující v našem kraji, zejména ve frekventovaných časech. jako je například cesta do nebo ze zaměstnání, neměli šanci se důstojně přepravit do cíle své cesty.
Proto kromě četných jednání s vedením ČD, jsem na úterní poradě se zástupci odpovědných subjektů za provoz veřejné vlakové dopravy (OREDO a ČD HK) v našem kraji dal jednoznačně najevo, že poslední případ se nemůže již opakovat, aniž by vyčerpali všechny možnosti, jak zajistit v podobných případech kapacitně odpovídající náhradu.

Současně se také obracím na Vás, kteří veřejnou dopravu využíváte, abyste nás o podobných případných problémech informovali – například prostřednictvím webové stránky https://www.dopravakhk.cz/, na níž lze nalézt nejenom potřebné informace o spojích, ale také kontaktní formulář pro zaslání informací. Bez Vaší zpětné vazby se ne vždy dozvíme o problému v takovém čase, abychom mohli neprodleně situaci řešit.
‍Nejsem s touto situací spokojen a budu pokračovat v jednáních s dopravcem, a bude-li to nutné, i v dalším účtování pokut.