Pondělí
…den jsem strávil v senátní kanceláři, kde jsem kromě různých reakcí na došlé maily a vyřizování telefonických podnětů (například k jedné místní komunikaci apod., nebo žádost od jednoho veterána o pomoc při projednávání novely o válečných veteránech apod.) věnoval čas především přípravě na své vystoupení v rámci úterní odborné konference v Senátu.
Úterý
…dopoledne jsem se na zmiňované konferenci k energetické problematice ve svém příspěvku zaměřil zejména na bezpečnost v tomto odvětví v souvislosti s přechodem na decentralizovanou energetickou síť.
V současnosti má Česká republika dobrý základ v podobě jaderné energie a robustní přenosové sítě. To, spolu s aktuálním energetickým mixem zahrnujícím u i uhlí do značné míry eliminuje nebo zmírňuje řadu rizik z hlediska ohrožení energetické bezpečnosti.
K těm největším patří bezpochyby blackout, jehož důsledky jsme mohli zaznamenat nedávno, když nastal na Pyrenejském poloostrově.
Nemá-li ale plánovaná transformace významně ohrozit naši energetickou bezpečnost i do budoucna, musí být uskutečňována na základě plánu, o kterém budeme přesvědčeni, že je reálný a realizovatelný v určitém časovém harmonogramu. Hlavně však bez nekompetentních zásahů, ale s odpovídajícím energetickým mixem. A v té souvislosti je třeba si odpovědně na otázku: opravdu obratem nahradíme 40 procent energii z uhlí různými novými energetickými zdroji a přizpůsobíme odpovídajícím způsobem distribuční a přenosovou síť ?! Aneb když bude hodně nebo málo foukat a svítit, tak v dnešních podmínkách vše bez ztráty kytičky zřejmě úplně nezvládneme a koledujeme si při výkyvech o výpadky. Rovněž potřebujeme zajistit flexibilitu- respektive možnost rychlého nastartování sítě z různých zdrojů v případě poruch, blackoutu apod. Neboť: vyrábíme- li = jsme součástí řešení evropské energetiky, ale nevyrábíme- li, jsme součástí problému. Avšak zajistit operativní dostatečnou náhradu uhlí jinými zdroji není dnes i vzhledem k nevyhnutelnému zpoždění transformace decentralizované sítě (pomalá výstavba paroplynových elektráren, v rozvoji OZE zatím za evropským průměrem výrazně zaostáváme…) reálné. Není to ani v aniž bychom byli zranitelní časovém předpokladu, jaký současné strategie vyžaduje, jednoduše proveditelné. A tím se stáváme zranitelnější.
Volám proto po tom, abychom nedělali překotné a nepromyšlené kroky a vyvarovali se nekompetentních rozhodnutí a zásahů. A jsem přesvědčen, že musíme také umět, byť v souladu s evropskou strategií, odpovědně vyjednávat a potřebné změny v národním energetickém mixu prosazovat.
Postupujme k určenému cíli, ale ne za každou cenu v časových i zdrojových limitech, nastavených bez respektu k reálným ekonomickým i realizačním možnostem.
…odpoledne jsem řídil zasedání klubu senátorů při přípravě na středeční a čtvrteční jednání Senátu.
Středa, čtvrtek
…plenární schůze Senátu, na níž jsme projednali například
:
úpravu pravomocí Vojenské policie, obdobné těm, které má Policie ČR. Nově se vymezuje postavení a působnost Vojenské policie (chybí její jednoznačná definice); stanovují se
nová oprávnění Vojenské policie a vojenských policistů – zejména v případě ohrožení života, majetku apod. – oprávnění zajistit, či odstranit a zničit věc, oprávnění rušit provoz elektronických komunikací v chráněném objektu. Oprávnění k využití bezpilotních systémů a k zamezení jejich provozu. Rozšiřuje se oprávnění Vojenské policie a vojenských policistů. A to v oblastech: dohledu nad bezpečností a plynulostí provozu. Zajišťování bezpečnosti chráněné osoby, chráněného objektu. V zákoně o ozbrojených silách se precizuje právní úprava nošení vojenských stejnokrojů a odznaků a související přestupky. Podobně i v zákoně o Policii ČR. Zavádí se zákaz pořizování obrazových záznamů vojenských objektů, prostor a zařízení odpovídajícím způsobem označených…
zpřesnění ustanovení vztahujících se ke schvalování způsobilosti vojenské letecké techniky; podmínky pro použití určené vojenské letecké techniky ve vojenském letectví se vymezují přesněji. Zakotvuje se zvláštní povolení k provozu vojenských bezpilotních letadel. Proces posuzování a schválení bude probíhat na základě vyhodnocení míry rizika vyplývajícího z druhu provozu daného typu vojenského bezpilotního letadla. Výsledkem hodnocení bude zařazení letadla do jedné z kategorií dle míry rizika druhu provozu.
Zákon o regulaci lobbování, což je činnost za účelem přímého ovlivnění jednání lobbovaného při přípravě, projednávání nebo schvalování celostátních právních předpisů, opatření obecné povahy a koncepčních dokumentů apod. Vyjma toho, pokud k takové činnosti dochází při plnění úkolů vyplývajících z pracovněprávního, služebního nebo obdobného vztahu fyzické osoby k ČR nebo územnímu samosprávnému celku, při jednání komor Parlamentu a jejich orgánů apod. Případy, které nejsou považovány za lobování jsou v podstatě procesy, které jsou již ze své povahy pod veřejnou kontrolou.
Zřizuje se registr lobbování (lobbistů i lobovaných) jehož účelem je zprostředkovat ucelené informace o probíhajících lobbistických kontaktech. Registr bude informačním systémem veřejné správy, vedení spadá do působnosti Ministerstva spravedlnosti. Pro lobbistu je zápis předpokladem pro vznik oprávnění k lobbování. Zápis lobbovaných provede orgán veřejné moci nebo organizační složka státu, ve které působí. Lobbista je povinen do registru každý půlrok uložit prohlášení o lobbistických kontaktech. Lobbista je povinen lobbovaného na počátku lobbování upozornit, že je lobbistou ve smyslu zákona, a uvést, v zájmu jaké osoby lobbuje. Lobbovaný, pokud bylo lobbováno „úspěšně“, má povinnost danou informaci uvést do důvodové zprávy, pokud její znění může ovlivnit, poskytnout informace pro zápis ze schůze výboru, je-li usnesením předkládán pozměňovací návrh, a do odůvodnění pozměňovacího návrhu.
4,5hodinová diskuse proběhla k projednávanému Zákonu o podpoře bydlení, dle nějž: Podpora v bydlení sestává z poradenství v bydlení, které má být zajišťováno kontaktními místy pro bydlení, a podpůrných opatření v bydlení․Podpůrná opatření spočívají v poskytování bydlení osobám v bytové nouzi (bydlení s ručením, podnájemní bydlení, podporované obecní bydlení), jednak v asistenci pro udržení vyhovujícího bydlení. Poskytovatelé bytů v rámci podpůrných opatření se zapisují do evidence na jejich žádost (vyřizuje kontaktní místo). Pověření k poskytování podpůrných opatření uděluje na žádost pro území jednotlivých krajů příslušný krajský úřad. Poskytovatelé podpůrných opatření a asistence mají nárok na příspěvky. Příspěvky na správu a na poskytování podpůrných opatření poskytovatelům vyplácejí krajské úřady v přenesené působnosti. Na účet kraje vyplácí prostředky MMR. Výši příspěvků pro jednotlivé správní obvody obcí s rozšířenou působností a pro území hlavního města Prahy stanoví vláda nařízením. Ustavuje se Informační systém podpory bydlení (MMR), jehož součástí je evidence o potřebných a osobách, kterým bylo poskytnuto poradenství o bytech evidovaných v rámci podpory, doklady o bezúhonnosti poskytovatelů a členů jeho statutárního orgánu a další.
ZA MĚ: LÍBIVÝ A PŘEKOMBINOVANÝ ZÁKON, JENŽ ALE NENAPLŇUJE CÍL ZAJISTIT EFEKTIVNÍ PODPORU BYDLENÍ. Nezajistí výstavbu nových bytů, ale spoléhá na využívání neobydlených bytů. Vytváří obrovskou související administrativu, vyžaduje vznik nových pracovišť na více než 100 místech s náklady na nové úředníky ve výši cca 350 mil korun. Zákon také umožňuje různé typy rozhodování. Moc nevěřím ani tomu, že garance státu za škody a nájemné bude motivovat vlastníky nemovitostí aby své byty pro tuto formu bydlení nabízeli. Nikdo nevysvětlil proč se prázdné byty doposud nenabízejí. Mimo jiné – obce, respektive jejich samosprávy, nebudou mít prakticky vliv na to, kdo a kde v obci bude do těchto bytů umístěn. Cenové mapy budou určovat výši nájmů a dle připomínek budou často ceny vyšší než běžné obecní nájemné. V současné době stojí náklady na bydlení cca 26 miliard a tento nový systém je ročně navýší o 1,5 miliardy.
Tvrdím, že veřejné prostředky se mají použít na přímou podporu investic obcí do výstavby obecních bytů, je třeba upravit vytvářet podmínky ve stavebním řízení pro rychlejší schvalování a uplatňovat finanční úlevy družstevním investicím do bydlení. A je otázkou, zda touto novým zákonem danou snahou státu, nebudeme nadále soukromý sektor od investic do bydlení odrazovat. Podporujme práva vlastníků, aby vůči nájemníkům nebyla v nerovnováze.
Zákona byl nakonec ale schválen. JÁ JSEM BYL PROTI.
návrh ústavního zákona, jehož cílem je rozšířit omezený rozsah ústavních kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu, a to v souladu s dlouhodobě diskutovaným záměrem posílit kontrolu hospodaření médií veřejné služby zřízených zákonem, České televize a Českého rozhlasu.
Pátek, sobota, neděle
…přestože jsem měl na tyto tři dny jiné pracovní i osobní plány, nakonec jsem skončil v posteli, abych spolu s odpočinkem a úpravou životosprávy dal dohromady své poněkud rozdivočelé zažívání a vrátil se do potřebné kondice.
Věnuji se tedy pouze pracovní přípravě na nadcházející týden, do kterého, jak věřím, vyrazím zase již v obvyklém tempu.
Vám všem do něj přeji rovněž vykročení tou správnou nohou a za plných sil.