Mgr. Martin Červíček, brig. gen. v. v.

Kde je vůle, tam je cesta

hejtman Královéhradeckého kraje
senátor Parlamentu ČR za Náchodsko

Co týden dal anebo vzal?


‍♂Tlak na co možná nevětší bezemisní provoz dopravy stále roste a nutnost chovat se k životnímu prostředí šetrně je nezpochybnitelná. Železnici nevyjímaje. A s ohledem na skutečnost, že v ČR není ještě velká část železničních tratí elektrifikovaná a provoz vlakových souprav na nich zajišťují v nemalé míře dieselové motory, stojí jakákoliv alternativa za úvahu. Nejinak je tomu i v našem kraji. Proto jsem se dnes se zájmem zúčastnil prezentace společnosti Alstom, která přináší inovativní ekologické řešení prostřednictvím vlaku na vodíkový pohon a již také podepsala smlouvu o spolupráci s Českými drahami. Jedna z předváděcích jízd v rámci “Coradia iLint Railshow” v ČR dnes startovala v Hradci Králové a vlak se vydal dále do Jičína, Turnova a Liberce. Je to v podstatě vlak poháněný elektřinou, která vzniká v jeho motoru chemickou reakcí spojováním molekul vodíku s kyslíkem z ovzduší. Odpadní látkou je v tomto případě vodní pára, která uniká z výfuků jako jediná zplodina pohonu. Výhody oproti dieselovému motoru jsou především v jeho naprosté tichosti a absenci otřesů.
Na jedno natankování ujede vodíkový vlak zhruba 800 až 900 kilometrů a natankovat jeho nádrže trvá asi 20 minut. Na trati se pak souprava dokáže pohybovat rychlostí až 140 kilometrů za hodinu. Souprava je vybavena také bateriemi, které se při jízdě průběžně dobíjejí a pomáhají vlaku například při rozjezdu.
Díky železničnímu tendru, jenž Královéhradecký kraj uzavřel v září roku 2021, od prosince 2021 zajišťují na objednávaných tratích veřejnou drážní dopravu České dráhy. Jejich vlaky za dobu 10 let v regionu najedou 58 milionů vlakokilometrů, za které kraj zaplatí 9,3 miliardy korun. V rámci trvání nové smlouvy dopravce nasadí čtyři desítky nových nízkopodlažních vlaků. Omlazením tak projde až 70 % všech vlaků nasazených v Královéhradeckém kraji. Ze střednědobého výhledu je nasazení vlaků na vodíkový pohon pro Královéhradecký kraj výborná příležitost, jak využít tento typ technologie na tratích, které nejsou elektrifikovány a jejichž elektrifikace by byla velice nákladná. Příkladem je trasa z Hradce Králové do Jičína nebo z Chocně přes Týniště do Náchoda. Na těchto tratích může být vodíkový pohon ideálním řešením.