Dnes jsem se zúčastnil odborné konference RAIL BUSINESS DAYS 2022 v Brně. V rámci svého vystoupení jsem se na základě svých praktických krajských zkušeností se zajišťováním drážní dopravy zaměřil na pozici, respektive přístup Správy železnic k regionálním tratím, z pohledu významu drážní osobní dopravy pro kraje a jejích prioritních cílů. Zdůraznil jsem její nezastupitelnou roli v zajištění dopravní obslužnosti kraje, neboť tvoří páteř dopravního systému s návazností na autobusovou dopravu, je ekologicky šetrná k životnímu prostředí a v neposlední řadě i z kapacitního hlediska s ohledem na množství přepravovaných: cestujících.
Bohužel však trend posledních let směřuje ke snižování objemu prostředků vynakládaných na údržbu a modernizaci regionálních železničních tratí. Má-li však být osobní drážní doprava atraktivní alternativou například osobní automobilové dopravy, je třeba cestujícím nabídnout nejenom zvýšení cestovního komfortu prostřednictvím moderních vlakových souprav, ale také zvýšit bezpečnost a četnost spojů na železničních tratích, které současným standardům na mnoha místech již nevyhovují a naplnění výše uvedených požadavků neumožňují. Potýkáme se rovněž s opakovanými odklady zahájení plánovaných modernizací.
Často v posledních letech slýcháme nadšené plány a prognózy pro výstavbu a uplatnění vysokorychlostních tratí v naší republice, ale i pro jejich realizaci je nezbytné, aby technickým nárokům pro provoz vysokorychlostních souprav byly v prvé řadě přizpůsobeny parametry železničních tratí. A proto jsem přesvědčen, že hlavními prioritními cíli v oblasti drážní dopravy pro nadcházející období jsou:
▶Revize připravovaných žel. projektů ve vazbě na potřeby krajů a disponibilní finanční prostředky.
▶Schválení závazného rozpočtového výhledu pro žel. projekty (na období 5 let).
▶Zrychlení přípravy žel. projektů – prioritní jsou konvenční páteřní tratě z hlediska dálkové a meziregionální dopravy.
▶Posouzení výstavby infrastruktury pro zavádění bateriových a vodíkových vlaků.
▶Strategie a priority ve výstavbě vysokorychlostních tratí (VRT)
▶Zvážit potřebu instalace ETCS, především na vedlejší tratě a lokálky (= všechny tratě mimo evropskou síť) – řešit jiným způsobem zabezpečení.
▶Finanční podpora pro pořízení nových kolejových vozidel a ETCS v národních a evropských dotačních programech.
▶Nesnižování financování opravných a údržbových prací.
▶Koordinace řízení osobní železniční dopravy (prověřit zřízení síťového dispečinku).
▶Převod železničního telekomunikačního majetku (tj. kritická infrastruktura) pod SŽ.
▶Zvýšení počtu parkovacích míst u žel. stanic (systémová spolupráce SŽ a samosprávy).
A v tomto duchu jsem také odpovídal na dotazy přítomných novinářů( https://zdopravy.cz/stat-nedokaze-podle-hradeckeho-hejtmana-zajistit-pozadovany-stav-zeleznic-116066/)