V pondělí a úterý jsem absolvoval svou bruselskou premiéru při spolupředsedání Komisi pro společnou parlamentní kontrolu činnosti Europolu. Zasedá dvakrát do roka a jsou v ní zastoupeni parlamentní zástupci zemí Europolu za účasti europoslanců, správní rady a dalších osob odpovídajících například za ochranu osobních údajů apod.
Obsahem jednání této komise je doložení činností, které je tak trochu o “grilováním” jednotlivých odpovědných osob za fungování této agentury. Jejich odpovědi však bohužel nemohou být často příliš konkrétní kvůli v současnosti probíhajícím akcím a opatřením v jednotlivých státech.
Také zde mohu diskutovaná témata shrnout pouze rámcově.
♂Mezi aktuálně řešené problémy a bezpečnostní rizika patří zejména:
▶obchod se zbraněmi v souvislosti s válečným konfliktem, neboť může ohrožovat vnitřní bezpečnost členských států EU
▶uprchlická krize je rizikem i pro doposud známé formy obchodu s lidmi
▶migrace zůstává obrovským problémem Evropy a souvisí z mého pohledu i s nepříliš funkčním partnerstvím a nenaplňováním dohod s Tureckem, jehož dle stanovených dohod zamezit migraci do Evropy již na vnější hranici Schengenu. Migrace je krom toho ovlivněna i vojenským konfliktem a hledáním dalších migračních cest ze strany organizovaného zločinu.
▶velkou bezpečnostní hrozbou je kyberbezpečnost, útoky na fungování informačních systémů a dezinformace, navíc odlišnosti jednotlivých států komplikují z hlediska trestnosti možnost sjednoceného přístupu při vyšetřování a hlášení závadných obsahů ve virtuálním prostředí
▶v době covidových opatření začala narůstat radikalizace a terorismus a bohužel v době ekonomické krize a válečného konfliktu tento trend pokračuje
Probírali jsme i postup na jehož krocích, kdy jedním z úkolů Evropy musí být například snaha narušit fungování cizích zpravodajských služeb na území svých zemí, což je potřebná aktivita při vlastnictví strategických informací a jejich dalším využití. Mnoho aktivit a opatření Europolu směřuje i k vyšetřování Závažné hospodářské trestné činnosti, praní špinavých peněz a problematiky drogové trestné činnosti.
Poměrně podrobná debata se vedla k novým pravidlům pro fungování Europolu ve smyslu neustálého a potřebného “souboje” o nové kompetence versus odpovědnost za jejich využívání. Například oceňuji možnosti přerušení předávání informací k spolupracujícím zemím, využívání umělé inteligence při různých aktivitách, strategie spolupráce s Interpolem a Frontexem.
☝Apel zazněl i na další potřebné změny v rámci Schengenských a Dublinských dohod, o čemž mluvím již od poslední migrační krize. Deklarována byla též podpora vstupu Rumunska a Bulharska do Schengenského prostoru.
♂Europol je z mého pohledu funkční agentura pomáhající vynucování práva podle zákonů jednotlivých zemí, zajišťující potřebnou informační podporu, efektivně spolupracující při vyšetřování jednotlivých národních bezpečnostních sborů, a to s kvalitně fungující bezpečnostní analýzou důležitých informací.