♂Již ve své předchozí profesi, a zejména při výkonu její nejvyšší funkce policejního prezidenta, jsem si ověřil, že má-li stát naplňovat efektivně svou úlohu, musí působit v rámci funkčního systému. A pokud praxe ukazuje, že je třeba udělat nějaké změny nebo některá součást zcela nefunguje, je třeba ji změnit či opravit v daném systému, a ne k němu přidávat další „mimotělní“ oběh.
♂Proto jsem dnes při projednávání v Senátu PČR nepodpořil návrh na zřízení další státní agentury, která by měla vyřešit dosud pokulhávající postup zavádění digitalizace ve státní správě. Z mého pohledu – místo toho, abychom začali agendu digitalizace konečně kompetentně s odpovědností ministra a vlády řídit, a rušili zbytečné státní instituce, tak budeme vytvářet další úřad?!
Nová Digitální a informační agentura by měla mít zhruba takové kompetence, jako má Odbor hlavního architekta digitalizace na ministerstvu vnitra, přičemž přesunem agendy a 185 pracovních míst z ministerstva na nový úřad (agenturu DIA), případně doplněním dalších míst, se tato kompetenci či potřebná odborná nad rezortní autorita rozhodně nezvýší. A co tedy bude reálně v tomto úřadu o kompetenční (a tím i rozhodovací schopnost k systémovým změnám) úroveň níže jinak a lépe?!
Chceme opravdu zvolit model “máme problém = vyřešíme to novým úřadem“?!
Namisto abychom se financemi, aktualizací stávající strategie rozvoje a skutečnou modernizací, a hlavně nekompromisně napříč „státem“, věnovali konkrétním základním informačním systémům, a potřebné nadstavbě v oblasti digitalizace nebo sjednocení platforem a jednotného přístupu k využívaní dat, dále na úrovni odpovědného ministerstva, které na rozdíl od nově zamýšleného úřadu má potřebnou kompetenci a podporu vlády takové kroky a systémové změny dělat?