Mgr. Martin Červíček, brig. gen. v. v.

Kde je vůle, tam je cesta

senátor Parlamentu ČR za Náchodsko

Co týden dal anebo vzal?


‍Čas od času mám možnost seznámit nejenom s prostředím, ale zejména fungováním, Senátu PČR studenty a při těchto příležitostech si vždy uvědomím, že zanedlouho to bude právě tato nová generace, která bude mít ve svých rukou směřování a spravování naší země. ‍Ale také to, jak moc je třeba i v rámci obecného rozhledu od útlého věku učit děti a studenty umění věcné a kultivované diskuse, naslouchání se navzájem, prosazování zájmů prospěšných většině, osobní odpovědnosti za svá rozhodnutí i přijetí kompromisů, jsou-li v zájmu vyššího cíle. Důležité také je, aby měli znalosti o tom, jaké složky náš státní systém zahrnuje, co je úkolem každé z nich, i jak mají fungovat :mezi sebou, a uměli si to představit v souvislosti s řešením konkrétních věcí v životě.
‍♂Proto se i při takových příležitostech jako jsou návštěvy studentů v Senát Parlamentu ČR vždy snažím, aby si z návštěvy odnesli něco více, než jenom encyklopedické shrnutí o jeho historii a současnosti. Chci jim interaktivní formou přiblížit jak systém fungování státu včetně Senátu jako jedné z jeho zásadních složek, a zapojit je do modelových situací ke konkrétním tématům.
Mohou si tak například vyzkoušet svoji pohotovost, schopnost nahlédnout na téma z několika úhlů, zaujmout svůj názor a umět jej třeba i obhájit před plénem. Jsou nuceni se nad věcmi více zamýšlet, ptát se a hledat odpovědi. Věřím, že tato praktická „lekce“ může mnohdy nahradit řadu hodin nad učebnicemi a přinést informaci či zkušenost, která přetrvá.
Nejinak tomu bylo i včera, kdy jsem strávil příjemný čas se studenty Střední zdravotnická škola Náchod – EA a moc mne potěšilo, s jakým zápalem se do této hry zapojili, a jak živá diskuse s nimi byla.
Za ní i připravenost studentům moc děkuji, neboť mi jejich přístup dává naději, že se v budoucnu třeba dočkáme ve veřejném životě méně emotivního hašteření a více konstruktivních debat, které povedou k prosperitě naší země.