Mgr. Martin Červíček, brig. gen. v. v.

Kde je vůle, tam je cesta

hejtman Královéhradeckého kraje
senátor Parlamentu ČR za Náchodsko

Co týden dal anebo vzal?


V rámci záměru vysokorychlostního spojení Praha směr HK/Pardubice a dále zajištění přeshraničního napojení do Polska, je zpracovávána studie proveditelnosti RS5 (výstavba vysokorychlostních tratí z Prahy/HK/Pardubice).
A protože chci brzy s cílem definitního rozhodnutí o záměrech studie a těch souvisejících na konvenčních tratích v našem regionu jednat na ministerstvu dopravy, pozval jsem si dnes na KÚ zástupce Správy železnic, aby mne s dosavadními výsledky studie seznámili.
Největší šance pro náš kraj spočívá v provázání dvou částí VRT a v efektivní modernizaci konvenčních regionálních tratí, což mimo jiné zvýší také ekonomickou výhodnost případné realizace vedení VRT přes Královéhradecký kraj.
Jinak řečeno je perfektní a potřebné navázat na VRT Polabí právě naší VRT s názvem Východní Čechy (například se počítá s využitím až 40 tisíc cestujících denně na úseku HK-Praha).
A proto musíme mít snahu vystavět co nejrychleji VRT z Poříčan do HK a Pardubic (s cílem dojezdu z HK do Prahy a z Trutnova a Náchoda do HK do půl hodiny, a z nejvzdálenějšího Broumovska do 1 hodiny 20 minut do HK), což mimo jiné podporuje i možná synergie stavět trať skoro souběžně vedle existující dálnice D11.
Odhad nákladů pro náš úsek VRT Východní Čechy je 72 miliard (ale s možností až 20miliardové úspory).
A skoro ve stejném čase by k vůli ekonomické výhodnosti bylo žádoucí komplexně modernizovat trať z HK na Trutnov, Náchod a Meziměstí včetně tzv. Vysokovské spojky. Jako hejtman to s kolegy z odboru dopravy podporuji a dlouhodobě prosazuji realizaci. Ve všech stavbách dohromady s úsekem VRT se může jednat o investici cca 105 miliard.
Dále pak je plán na komplexních elektrifikaci – například trati Česká Skalice a na dalším rameni do Trutnova a do Meziměstí, a hlavně případná novostavba tratě z Jaroměře na Trutnov a na státní hranici.
Nakonec tedy po odečtení výhodnosti ve všech záměrech se bude nákladnost realizace propojení a modernizace konvenčních tratí v KHK pohybovat mezi 110-133 miliardami. Liniové napojení pak počítá i s uzlem na Pardubice a tím pádem i na Moravu!
Nepochybuji o tom, že se tento projekt ekonomicky po dokončení vyplatí. Je tedy potřeba rozhodnout, začít projektovat a také jej správně vystavět v čase!
Nyní, po několika letech jednání můžeme na základě výsledků studie probírat a definovat ne/výhody jednotlivých etap a získali jsme pro tento investiční záměr souhlas ministerstva dopravy a SŽ nejdříve mohla v souladu s územními plány a záměry dotčených obcí (zde nám nahrává koridor dálnice) projektovat co nejdříve.
‍♂Navíc jsem přesvědčen, že nám pomůže i nový liniový zákon k strategické infrastruktuře, který umožní například vložit záměr celého koridoru od Prahy až na státní hranici do územních záměrů.
A o tom budeme brzy jednat i v Senátu a já to budu zásadně podporovat.