Dnes jsem se zúčastnil pracovního setkání, jež uspořádalo evropské seskupení pro územní Česko-polskou spolupráci v souvislosti s dostavbou úseků dálnice S3 na polské a D11 na české straně. Předpoklad dokončení S3 směrem na státní hranici je polovina dubna 2024.
Na české straně z důvodu zanedbání přípravy ze strany státu v letech 2010 až 2014 chybí dostavět 40 km od Jaroměře na státní hranici. Letos začne ŘSD s obchvatem Jaroměře za cca 1,5 miliardy, jenž je navazující stavbou na D11. A vzhledem k tomu, že od Poláků v rámci jednání zazněla i nová zajímavá informace, že kromě již dříve plánované výstavby dálnice směrem na Wroclaw chtějí pokračovat v budování dálniční sítě i směrem na Kudowu Zdroj – Klodzko a Náchod, bude jaroměřský obchvat významný i s ohledem na tuto skutečnost.
♂Z mého pohledu je pak v této souvislosti důležité zahájit v roce 2023 i výstavbu obchvatu Náchoda, neboť lze předpokládat, že stávající mezinárodní trasu přes Náchod bude tranzitní doprava využívat i po dokončení D11 a S3.
Nicméně, prioritou pro stát i kraj je samozřejmě dostavba D11.
Pro úsek Jaroměř-Trutnov se nyní zpracovává dokumentace k vydanému stavebnímu povolení, aby mohlo nabýt právní moci, a probíhá majetková právní příprava s očekávaným zahájením stavby v roce 2025.
Pro úsek Trutnov-státní hranice je vydáno již pravomocné územní rozhodnutí, dokončují se výkupy pozemků a letos bude zažádáno o stavební povolení. Předpoklad zahájení stavby je druhá polovina roku 2023 a ukončení 2026.
♂Bohužel problémem pro jednání mezi ČR a PR zůstává sjednocení představ o tom, jak bude vypadat doprava v příhraničí v době ukončené dostavby S3, kdy naše silnice nebude schopna pojmout v plném objemu nákladní dopravu z polské strany.
♂Budu však dále trvat na dosavadním stanovisku a platnosti systému výjimek povolujících průjezd nákladní dopravy v předmětném úseku na české straně a v souvislosti s tím připravuji dubnové setkání ministrů dopravy obou zemí.