Mgr. Martin Červíček, brig. gen. v. v.

Kde je vůle, tam je cesta

hejtman Královéhradeckého kraje
senátor Parlamentu ČR za Náchodsko

Co týden dal anebo vzal?


Dnes jsem se zúčastnil odborné konference RAIL BUSINESS DAYS 2022 v Brně. V rámci svého vystoupení jsem se na základě svých praktických krajských zkušeností se zajišťováním drážní dopravy zaměřil na pozici, respektive přístup Správy železnic k regionálním tratím, z pohledu významu drážní osobní dopravy pro kraje a jejích prioritních cílů. Zdůraznil jsem její nezastupitelnou roli v zajištění dopravní obslužnosti kraje, neboť tvoří páteř dopravního systému s návazností na autobusovou dopravu, je ekologicky šetrná k životnímu prostředí a v neposlední řadě i z kapacitního hlediska s ohledem na množství přepravovaných: cestujících.
Bohužel však trend posledních let směřuje ke snižování objemu prostředků vynakládaných na údržbu a modernizaci regionálních železničních tratí. Má-li však být osobní drážní doprava atraktivní alternativou například osobní automobilové dopravy, je třeba cestujícím nabídnout nejenom zvýšení cestovního komfortu prostřednictvím moderních vlakových souprav, ale také zvýšit bezpečnost a četnost spojů na železničních tratích, které současným standardům na mnoha místech již nevyhovují a naplnění výše uvedených požadavků neumožňují. Potýkáme se rovněž s opakovanými odklady zahájení plánovaných modernizací.
Často v posledních letech slýcháme nadšené plány a prognózy pro výstavbu a uplatnění vysokorychlostních tratí v naší republice, ale i pro jejich realizaci je nezbytné, aby technickým nárokům pro provoz vysokorychlostních souprav byly v prvé řadě přizpůsobeny parametry železničních tratí. A proto jsem přesvědčen, že hlavními prioritními cíli v oblasti drážní dopravy pro nadcházející období jsou:
▶Revize připravovaných žel. projektů ve vazbě na potřeby krajů a disponibilní finanční prostředky.
▶Schválení závazného rozpočtového výhledu pro žel. projekty (na období 5 let).
▶Zrychlení přípravy žel. projektů – prioritní jsou konvenční páteřní tratě z hlediska dálkové a meziregionální dopravy.
▶Posouzení výstavby infrastruktury pro zavádění bateriových a vodíkových vlaků.
▶Strategie a priority ve výstavbě vysokorychlostních tratí (VRT)
▶Zvážit potřebu instalace ETCS, především na vedlejší tratě a lokálky (= všechny tratě mimo evropskou síť) – řešit jiným způsobem zabezpečení.
▶Finanční podpora pro pořízení nových kolejových vozidel a ETCS v národních a evropských dotačních programech.
▶Nesnižování financování opravných a údržbových prací.
▶Koordinace řízení osobní železniční dopravy (prověřit zřízení síťového dispečinku).
▶Převod železničního telekomunikačního majetku (tj. kritická infrastruktura) pod SŽ.
▶Zvýšení počtu parkovacích míst u žel. stanic (systémová spolupráce SŽ a samosprávy).
A v tomto duchu jsem také odpovídal na dotazy přítomných novinářů( https://zdopravy.cz/stat-nedokaze-podle-hradeckeho-hejtmana-zajistit-pozadovany-stav-zeleznic-116066/)