V posledních měsících se opakovaně i spolu s dalšími kolegy z bezpečnostní komise asociace krajů věnuji připomínkám k návrhům na připravované změny v krizové legislativě, jež připravuje (bohužel bez dostatečné diskuze s kraji) ministerstvo vnitra. Vyplývá z nich mimo jiné snaha o větší centralizaci a řešení jen dílčích potřebných změn.
♂Nezbytnost centrálního krizového řízení, nezpochybňuji, ale jsem (i vzhledem ke svým zkušenostem z předchozí profese a z řešení nedávno prožitých krizových situací) přesvědčen, že velení z úrovně krajů musí být jeho významnou součástí. Kraje mají také výkonnou moc jako stát a v zákonných mantinelech a s ohledem na centrální krizové řízení mají a na základě aktuální situace rozhodovat o konkrétních opatřeních a postupech v daném regionu. V tomto smyslu jsem vedl již také řadu jednání včetně toho s ministrem vnitra, kterého jsme navštívili s kolegou Martinem Kubou v minulém týdnu, kdy ministerstvo přislíbilo přijít s řešením komfortním pro kraje a po příslušných úpravách v jednání k návrhu změn pokračovat.
Včera jsme v rámci odborné diskuse otevřeli připravované legislativní úpravy i na zasedání senátního výboru pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost. S ředitelem BIS, Vojenského zpravodajství, zástupci ministerstva vnitra, obrany a Policie ČR jsme probírali ochranu kritické energetické infrastruktury v ČR. Tedy jak je zajištěna, jaká jsou aktuální zpravodajská a bezpečnostní opatření, způsob zajištění mimořádných požadavků k zásobování palivem pro bezpečnostní a vojenská opatření.
A zazněl také důležitý požadavek na možnost včlenit do připravované legislativy možnost prostřednictvím struktury krizového řízení předávat informace z bezpečnostního prostředí i soukromým subjektům chránícím kritickou energetickou infrastrukturu. Obdobný požadavek je již zakotven v legislativě související s kyberkriminalitou a pro kritickou infrastrukturu by měl dle mého názoru být uplatněn též, neboť řekněme si otevřeně, že když půjde o život, nelze si hrát na to, že něco z hlediska zajištění bezpečnosti nemůžeme.
⛽Hovořili jsme i se zástupci skupiny ORLEN a ministerstva průmyslu a obchodu o připravenosti našich rafinérií v souvislosti s omezením dodávek ruské ropy (navýšení kapacity ropovodu TAL, klíčový je i ropný mix s obsahem síry a výtěžková struktura). Se zástupci ČEZu jsme pak probírali stav a počty terminálů pro odběry LNG, kterých je relativně dostatek, ale problematická je propustnost přes Německo.
Nicméně, kritická infrastruktura je pouze jedna z oblastí, která má být součástí systému krizového řízení a úkol vyhodnotit aktuální stav a zohlednit zkušenosti z posledních let i v těch ostatních, je úkolem, který dále trvá. A jsem přesvědčen, že bez obdobných odborných diskusí není možné skutečně efektivní změny nastavit od stolu pouhým zavedením blíže neprodiskutovaného centrálního řízení a pouze doplňkových dílčích změn.
♂V rámci výše uvedené debaty k danému tématu jsem si také potvrdil, jak moc je důležité diskutovat připravované změny na různých úrovních (z pohledu samospráv, odborníků i zákonodárců a státu jako odpovědného garanta), neboť z nich vyplývající závěry mohou vést k relevantním změnám. Což mohu doložit i vlastní zkušeností jak z pohledu hejtmana při jednání s ministrem, tak i z pohledu senátora a roviny legislativního procesu podloženého odbornými fakty a argumenty.